LADA 1300 MTX RALLYE A 5
Počnúc 1. januárom 1976 nadobudli účinnosť nové športové predpisy FIA. Novelizácia sa týkala všetkých kategórií vrátane B 5, ktorá bola do tej doby najvolnejšía kategória cestovných automobilov. Nahradila jej kategórie A 5, ktorá mala tieto základné kritériá: Počet vozov nebol obmedzený, ale museli mať pôvod vo vozňoch homologizovaných pre skupinu A 1, A 2, A 3 alebo A4. Materiál na niektorých častí karosérie bol ľubovoľný. Tvar a materiál blatníkov - tiež. Motor musel byť v pôvodnom priestore a pri pohľade zhora muselo zostať zachované pôvodné natočenie kľukového hriadeľa. Predpisy povoľovali ľubovoľnú prevodovku na mieste pôvodnej prevodovky. Riadenie a brzdy boli ľubovoľné. Systém náprav sa musel zachovať. Aerodynamická zariadenia nesmela presahovať čelnej obrys pôvodnej karosérie, pričom vpredu smela presahovať najviac o 10% a vzadu o 20% rázvoru náprav. Ďalej boli pre jednotlivé objemovej triedy predpísané maximálnej šírky kolies a minimálnej hmotnosti vozidiel. Jedno z prvých vozidiel tejto kategórie vyšlo z dielne Metalex už v roku 1976. Motor tohto vozidla bol upravený převrtáním bloku VAZ 21011 a použitím kľukového hriadeľa VAZ 2103. Tým sa dosiahlo objemu 1752 cm3 (83,5 mm x 80mm). Pri stupni kompresie 10,5 motor dával výkon 96,4 kW (131 k) pri 6600 1/min a krútiaci moment 172 Nm pri 4200 1/min.
Ďalej boli použité kované piesty Mahle s plávajúcimi čapmi, vačkový hriadeľ s uhlom otvorenia ventilov 300 °, dva dvojité karburátory Weber 40DCOE a vykonané ďalšie úpravy. Neskôr sa montoval motor s objemom 1946 cm3 (88mm x 80mm). Pretože sa však blok 21011 nedá prevŕta na uvedený rozmer, je vyvŕtaný až,, do vody''a vsadené špeciálny liatinové vložky, spájkované tvrdými spájka Castolin. Týmto spôsobom sa dá vyrobiť aj čistý,, dvojliter''. Prevodovka sa sprvu montovala pôvodná štvorstupňová, ale so zmeneným odstupňovaním, a jej kolesá mala k zníženiu axiálnych tlakov na ložiská priame ozubenie, ale pomerne hlučné. Neskôr sa používala päťstupňová prevodovka Fiat, ale aj so zmeneným odstupňovaním. Podľa zvolených stálych prevodov voz dosahoval rýchlosť až 190 km / h. Predná náprava mala zosilnený stabilizátor. Zadnú nápravu zospodu vystužoval navarený plech o hrúbke 5mm a boli zosilnené aj úchytky ramien zadnej nápravy a Panhardské tyče. Obe nápravy majú tlmiče Koni-Sport a elektrónová kolesá MTX. Používali sa pneumatiky Barum alebo Dunlop. Svetlá výška vozidla iba 160mm si vyžiadala, aby celú prednú časť kryla duralová lyžín. Značných zmien doznala tiež karosérie. Bola zbavená všetkých antivibračných hmôt a všetkého čalúnenie, obe kapoty boli vyrobené z hliníkového plechu, zo zadných dverí ostali len vonkajšie výlisky priskrutkované ku skeletu, sťahovacie mechanizmy predných dverí odstránené a okná z organického skla sa sťahovala pomocou popruhov, z prístrojovej dosky zostala len jej plechová kostra a predná maska bola zhotovená z drevených modelárskych líšt. Posádku chránil mohutný klietkový rám, zakotvený do nosných častí skeletu av motorovom priestore bola rozperná trúbka medzi podbehmi kolies. Blatníky rozšírené vyklepaním pre montáž širších kolies vpredu prechádzali v nízky spojler. Vo výške demontovaných nárazníkov sa v predu nachádzali dva veľké otvory pre prívod vzduchu k brzdám. Batožinový priestor vyplnila hliníková nádrž na 80 l paliva, na ktorú bola pripevnená dve náhradné kolesá. Vozidlo vážil 820 kg. Prvý prototyp riadený posádkami ing Bold - ing Bojas mal úspešnú premiéru pri Rallye Šumava v roku 1976